Det er et økende problem at de fleste skipene i dag har automasjonsanlegg som er foreldet. Det blir problematisk å skaffe reservedeler og gjennomføre service.
Forespørselen gjaldt MV Ramform Explorer, som ble bygget av Aker Yards og installert av ABB Installasjon AS (Det som i dag er ACEL AS) på Aukra i 1995.
Båten har et dieselelektrisk anlegg, med ABB automasjonsanlegg med integrert Power Management System, og kompressorkontroll system, med ca. 3000 signaler.
Det var klare kriterier: Båten skulle avslutte sitt oppdrag i Malaysia
i slutten av september. Den hadde så tre dager i transitt til Singapore hvor
den skulle ligge ved kai i fem dager, og videre fortsette en syv dagers transitt
til India.
Det ble tatt en del runder med vurderinger hvor risikoen ble
nøye vurdert opp imot behovet for utskifting.
Eieren av fartøyet, Petro Geo Services, (PGS), var skeptisk og bekymret
over eventuelle konsekvenser hvis tidsfristene ikke ble overholdt, eller hvis
noe skulle gå galt under operasjonen.
29. september kom fire mann til Miri i Malaysia for å gå om bord og starte forberedelser til jobben. Det var en ingeniør fra HMA og tre elektrikere fra ACEL. Umiddelbart startet arbeidet med kabeltrekking, omkobling og utskifting av styresystemet til seismikk kompressorene.
Når båten ankom Singapore 4.oktober, kom ytterligere fem mann ombord, to fra HMA og tre elektrikere fra ACEL.
De fleste signalene var terminert i fem nodeskap i kontrollrommet, og det ble satt en elektriker til hvert av skapene, med detaljerte koblingslister som forklarte hvor hver av lederne skulle kobles fra og hvor den skulle kobles til. De nye termineringene ble montert ovenfor de gamle, slik at de kunne flytte over en og en.
Klokken 01.00, tretten timer senere, var alle signalene omkoblet og PMS kontrollerne var oppe og gikk.
Tirsdag formiddag ble de siste kontrollerne spenningssatt, og hele systemet gikk som normalt. De påfølgende dagene ble signaler og funksjoner testet, og alt klargjort for inspeksjon av DNV førstkommende fredag.
Jon Asle Røyset, fra PGS, var overbevist om at dette var ”verdensrekord” i utskifting av anlegg, og at ”ikke noe annet team kunne ha gjort denne jobben på så kort tid, under slike omstendigheter og med dette resultatet”. Feilkoblingsprosenten var nede i 0,3%.
Åtte av mennene dro så hjem. En fra HMA fulgte båten på en ukes transitt til India, hvor de siste detaljene ble sjekket ut, og mannskapet fikk grundig opplæring i bruk av det nye systemet.
Originalartikkel i Skipsrevyen
Pressemelding fra Høglund Marine Automasjon
Vi har betydelig økning i spennende oppdrag fra våre kunder og søker etter montører og baser som er positivt innstilt, kjemper for å være stolt av yrket sitt og vil ha frihet under ansvar. Hos ACEL legger vi til rette for at våre ansatte kan utvikle både sine personlige og tekniske ferdigheter gjennom kurs og økt ansvar.
Prosjektet inkluderer installasjon av et nytt integrert alarmsystem, et Power Management System og drives for fremdriftsmaskineriet. Leveransen vil omfatte utstyr, engineering, prosjektledelse og installasjon i utlandet, samt on-site prosjektledelse.
Brim Explorer sin tredje båt er klar for sin offisielle jomfrutur på lørdag 11.02.23. Båten ble døpt MS Brisen. Haf Power Solutions har levert et egenutviklet batteri- og strømstyringssystem.