Tilbakeblikk til Verdensrekorden

Nyhet

Det er et økende problem at de fleste skipene i dag har automasjonsanlegg som er foreldet. Det blir problematisk å skaffe reservedeler og gjennomføre service.

Vinteren 2008 ble Høglund Marine Automasjon (HMA) kontaktet av Wilhelmsen, angående et behov for å oppgradere en av seismikkbåtene de har management på.

Forespørselen gjaldt MV Ramform Explorer, som ble bygget av Aker Yards og installert av ABB Installasjon AS (Det som i dag er ACEL AS) på Aukra i 1995.

Båten har et dieselelektrisk anlegg, med ABB automasjonsanlegg med integrert Power Management System, og kompressorkontroll system, med ca. 3000 signaler.

Det spesielle med forespørselen var at de ønsket å gjøre oppgraderingen delvis i transitt og delvis under landligge.

Det var klare kriterier: Båten skulle avslutte sitt oppdrag i Malaysia i slutten av september. Den hadde så tre dager i transitt til Singapore hvor den skulle ligge ved kai i fem dager, og videre fortsette en syv dagers transitt til India. Det ble tatt en del runder med vurderinger hvor risikoen ble nøye vurdert opp imot behovet for utskifting.
Eieren av fartøyet, Petro Geo Services, (PGS), var skeptisk og bekymret over eventuelle konsekvenser hvis tidsfristene ikke ble overholdt, eller hvis noe skulle gå galt under operasjonen.

 29. september kom fire mann til Miri i Malaysia for å gå om bord og starte forberedelser til jobben. Det var en ingeniør fra HMA og tre elektrikere fra ACEL. Umiddelbart startet arbeidet med kabeltrekking, omkobling og utskifting av styresystemet til seismikk kompressorene.

Når båten ankom Singapore 4.oktober, kom ytterligere fem mann ombord, to fra HMA og tre elektrikere fra ACEL.

Klokken 12.00 morgenen Ramform Explorer kom til kai ved Loyang Offshore Supply Base i Singapore fikk vi klarsignal til å starte jobben.
De fleste signalene var terminert i fem nodeskap i kontrollrommet, og det ble satt en elektriker til hvert av skapene, med detaljerte koblingslister som forklarte hvor hver av lederne skulle kobles fra og hvor den skulle kobles til. De nye termineringene ble montert ovenfor de gamle, slik at de kunne flytte over en og en.

Klokken 01.00, tretten timer senere, var alle signalene omkoblet og PMS kontrollerne var oppe og gikk.

Tirsdag formiddag ble de siste kontrollerne spenningssatt, og hele systemet gikk som normalt. De påfølgende dagene ble signaler og funksjoner testet, og alt klargjort for inspeksjon av DNV førstkommende fredag.

Fredag kveld kunne teamet feire etter en hektisk, men vellykket, oppgradering.

Jon Asle Røyset, fra PGS, var overbevist om at dette var ”verdensrekord” i utskifting av anlegg, og at ”ikke noe annet team kunne ha gjort denne jobben på så kort tid, under slike omstendigheter og med dette resultatet”. Feilkoblingsprosenten var nede i 0,3%.

Åtte av mennene dro så hjem. En fra HMA fulgte båten på en ukes transitt til India, hvor de siste detaljene ble sjekket ut, og mannskapet fikk grundig opplæring i bruk av det nye systemet.

 

Teamet fotografert etter at ”verdensrekorden” var et faktum.
Montasje av nye skjermer i kontrollrommet
En elektriker i hvert IO skap

Originalartikkel i Skipsrevyen
Pressemelding fra Høglund Marine Automasjon

Kontaktpersoner

No items found.

Andre poster

Adventskampanje

Du lader vel ikke elbilen med vanlig stikkontakt?

Les mer
Adventskampanje

Viste du at med LED belysning reduserer du både brannfaren og strømforbruket ditt? Vi kjører nå adventskampanje på utskiftning av halogen downlights til LED.

Les mer
Ålesund: Vi søker Elektroingeniør

Vi ønsker en elektroingeniør som kan inngå i vår organisasjon med god kompetanse på 3D modellering og andre tegningsverktøy.

Les mer
Vis flere poster