NTNU i Ålesund har fått et realt ansiktsløft og kan nå skilte med oppgradert byggautomasjons-anlegg samt ny, strømsparende belysning på hovedbygget.
ACEL har de siste to årene jobbet med elektrisk rehabilitering av bygningsmassen på hovedbygget til NTNU i Ålesund. Vi har stått for installasjonen av ny LED-belysning, installert lokal automasjon og satt opp varmestyring på radiatorene. ACEL har også utført tilkoblingen av teknisk anlegg på hovedbygget. Men hvilke fordeler gir denne rehabiliteringen for NTNU?
Det finnes flere fordeler ved å skifte lyskildene man har i et bygg til LED-lys. Ved å skifte ut all eldre belysning til LED-belysning, har NTNU først og fremst fått en betydelig reduksjon av strømforbruket på hovedbygget. Noe som gagner økonomien så vel som miljøet. Teknologien bak LED er påvist å kunne gi en reduksjon av energiforbruket på hele 75% sammenlignet med eldre armaturer, og man kan oppnå en like stor reduksjon i CO2-utslipp. LED-armaturer er også mer robust enn eldre armaturer og serverer en mye høyere lyskvalitet.
(Saken fortsetter under bildet.)
Lokal automasjon er noe som er smart å ha på store bygningsmasser som NTNU i Ålesund, først og fremst fordi det er med på å spare miljøet med tanke på unødvendig strømforbruk. Ved å ha installert et KNX-system på hovedbygget, får NTNU full kontroll og god overvåkning på strømforbruket. Lokal automasjon gir også enkel tilgang til å kunne tilpasse forbruket etter behov. Man får økt kontroll på anlegget fordi det er mer overvåket, og bygget blir derfor mye mer energieffektivt. Gjennom KNX-systemet får man også loggført strømforbruket på bygget, og man kan derfor tilpasse reguleringen av varme og ventilasjon basert på innsamlet data.
(Saken fortsetter under bildet.)
På det tekniske anlegget utførte vi all KNX programmering, tilkoblingen av brannspjeldsentral, ventilasjonsaggregat og varmesentralen på bygget. Vi gjorde også en ombygging av eksisterende automatikktavle og la opp et nettverk i alle underfordelingene med mikrokontrollere. Mikrokontrollerne er komponentene som samler inn data og styrer den lokale automasjonen på bygningsmassen.
Vi takker hovedentreprenør Hent AS for tilliten, og gratulerer NTNU i Ålesund med oppgraderingen!
ACEL opplever en sterkt økende etterspørsel. Vi trenger en erfaren prosjektleder som vil bidra til grønn omstilling. ACEL er en ledende elektroentreprenør i den grønne omstillingen. I denne sentrale rollen vil du være med på å utvikle vår virksomhet og levere smarte, moderne og effektive løsninger til våre kunder.
The Torghatten Nord ferry will operate the route between Svolvær and Skutvik. The ferry has capacity for 50 cars and 199 people and measures 73.3 meters in length and 14.3 meters in width and will be completed in Q1 2026. The ferry will have a battery capacity of 3600 kWh. Skipsdesigner is the Norwegian Ship Design Company in collaboration with Torghatten Nord.
Helge Bjørge gikk av med pensjon ved utgangen av 2023. Helge har vært en hjørnestein i ACEL siden vår begynnelse i 2005 og har spilt en avgjørende rolle i oppbyggingen og ledelsen av Tavleverkstedet. Helge tok over rollen som avdelingsleder i år 2000, mens vi ennå var en del av ABB.