ACEL er blitt tildelt kontrakt fra Vaagland Båtbyggeri på leveranse og installasjon av hybrid fremdriftssystem til Norges største linebåt «MS Geir».
Det er en omfattende installasjon med fokus på energieffektivisering, driftsøkonomi og sikkerhet, sier Martin Skåravik, avdelingsleder for Power Systems i ACEL AS.
ACEL vil også levere komplett elektroinstallasjon, utstyrsleveranse og engineering av den nye «MS Geir» som leveres i desember 2019 fra Vaagland Båtbyggeri, Halsa.
Nye Geir måler 63 x 13,5m og er av typen Skipsteknisk design «ST-156 XL» og vil utstyres med A-CELL Propulsion fra ACEL, med en batteripakke på 270 kWh fra Corvus Energy. Et slikt batterisystem vil gi store kostnadsbesparelser og større fleksibilitet i skipets operasjon.
Rederiet H.P. Holmeset har strukket seg langt for å få på plass norske leverandører av sitt neste nybygg – Med både designselskap, byggeverft og leverandør av fremdriftssystem fra den maritime klyngen på Vestlandet.
Dette er tredje gang H.P. Holmeset velger ACEL som leverandør av sine nybygg sier Skåravik, og vi er stolte og svært glade for at H.P. Holmeset velger ACEL. Vi gleder oss til å jobbe videre sammen med rederi, verft og andre leverandører i dette spennende prosjektet.
Arbeidsbåter, fiskefartøy og passasjerbåter. De første med hybrid framdrift er allerede operative, og signalene i markedet er at det vil komme mange prosjekter av både på nybygg og retrofit.
Vi merker stor interesse fra både redere og verft, sier Per-Gunnar Fiskerstrand, salgssjef hos ACEL - Alle er enige om at dette er fremtiden, og det skal være god økonomi i å være klimavennlig.
ACEL opplever en sterkt økende etterspørsel. Vi trenger en erfaren prosjektleder som vil bidra til grønn omstilling. ACEL er en ledende elektroentreprenør i den grønne omstillingen. I denne sentrale rollen vil du være med på å utvikle vår virksomhet og levere smarte, moderne og effektive løsninger til våre kunder.
The Torghatten Nord ferry will operate the route between Svolvær and Skutvik. The ferry has capacity for 50 cars and 199 people and measures 73.3 meters in length and 14.3 meters in width and will be completed in Q1 2026. The ferry will have a battery capacity of 3600 kWh. Skipsdesigner is the Norwegian Ship Design Company in collaboration with Torghatten Nord.
Helge Bjørge gikk av med pensjon ved utgangen av 2023. Helge har vært en hjørnestein i ACEL siden vår begynnelse i 2005 og har spilt en avgjørende rolle i oppbyggingen og ledelsen av Tavleverkstedet. Helge tok over rollen som avdelingsleder i år 2000, mens vi ennå var en del av ABB.