Haf Power Solutions AS leverer hybrid ferge på rekordtid

Haf Power Solutions AS (HPS), et selskap i ACEL Gruppen har levert hybridsystemet til fergen Malangen, takket være godt samarbeid med Fosen Yard i Trøndelag. En viktig milepæl for å komme inn på det Norske fergemarkedet for selskapet.

Malangen er en ferge som driftes på et fergesamband i Troms, av det norske rederiet Torghatten Nord AS. Hybridiseringen ble gjennomført på skipsverftet Fosen Yard, et verft som tidligere har produsert en rekke ferger til norske og utenlandske rederier, flere hurtigruteskip samt det luksuriøse leilighetsskipet The World. Haf Power Solutions er en av mange norske leverandører til hybridiseringen, og selskapet er stolte av å være med på et viktig steg mot det grønne skiftet. Selve ombyggingen ble utført i en periode på 10 uker, noe som understreker hvor effektivt prosjektet har blitt kjørt.

Tar viktige grep

Torghatten Nord tar et viktig grep for en grønnere fergedrift, ved å gå for hybridisering på eget initiativ. Hybridiseringen av fergen vil gi en betraktelig miljøgevinst, og vil i tillegg redusere driftskostnadene til fartøyet. Flere rederier velger å gjøre denne typen ombygginger, og Haf Power Solutions ser på dette som et viktig fokusområde fremover. I tillegg er det litt ekstra spesielt for Haf Power Solutions å stå for hybridiseringen av et fartøy som i sin tid ble bygd på Fiskerstrand Verft, med installasjon fra ACEL AS.

Selv om det ikke har kommet noen formelle krav til energieffektiviseringstiltak av Malangen, velger Torghatten Nord å gjøre denne ombyggingen på eget initiativ. Det står stor respekt av at de velger å investere i disse tiltakene, og vi er stolte av å få bidra med våre løsninger mot en mer energieffektiv fremtid sier Bengt-Olav Berntsen, daglig leder i Haf Power Solutions AS.

Solid levering fra det norske markedet

Oppdraget fra Fosen Yard gir kontrakter til en rekke Norske leverandører, noe som er med å styrke det Norske markedet innen hybridisering av fartøy.

Leverandørene til hybridsystemet består av blant annet Corvus Energy som leverer batteripakker produsert i Bergen, The Switch med leveranse av frekvensomformere produsert på Stord, ACEL med tavleleveranser fra Ålesund og Høglund Marine Automasjon fra Tønsberg med oppgradering av automasjonssystemet. Haf Power Solutions har levert selve systemintegrasjonen som sikrer Malangen et energieffektivt og driftssikkert kraft og fremdriftssystem.

Det er fantastisk å kunne gjennomføre prosjekter bestående av Norskprodusert utstyr og teknologi, det bidrar til nasjonal verdiskapning og videreutvikling av maritim energieffektivisering.

Når det skal gjøres ombygging på eksiterende fartøy er det viktig at alle aspekter ved integrasjonen mellom nytt og gammelt anlegg blir nøye gjennomgått slik at en unngår integrasjonsutfordringer mellom gammelt og nytt system. Det har i dette prosjektet blitt godt ivaretatt da gjennomføringen av prosjektet ble besluttet fremskyndet med 10 dager og at prosjektet klarte å levere på dette. Fergen gikk rett fra Fosen verft og inn i rute, noe som viser styrkene med HPS og ACEL har opp mot verft, der vi verdsetter direkte og hyppig kommunikasjon mellom alle involverte parter sier Arve Bredesen, Head of Engineering Fosen Yard.

Trollhatten sin ferge «Malangen» ved Fosen Yard under ombyggingen i desember. Foto: Haf Power Solutions

Kontaktpersoner

No items found.

Andre poster

ACEL er et ledende selskap innen den grønne omstillingen. Vi vokser og ansetter en prosjektleder til vår prosjektavdeling på land. Er det du?

ACEL opplever en sterkt økende etterspørsel. Vi trenger en erfaren prosjektleder som vil bidra til grønn omstilling. ACEL er en ledende elektroentreprenør i den grønne omstillingen. I denne sentrale rollen vil du være med på å utvikle vår virksomhet og levere smarte, moderne og effektive løsninger til våre kunder.

Les mer
Haf Power Solutions (HPS) signs contract for Torghatten Nord ferry to be built at Lithuanian Western Baltija Shipbuilding.

The Torghatten Nord ferry will operate the route between Svolvær and Skutvik. The ferry has capacity for 50 cars and 199 people and measures 73.3 meters in length and 14.3 meters in width and will be completed in Q1 2026. The ferry will have a battery capacity of 3600 kWh. Skipsdesigner is the Norwegian Ship Design Company in collaboration with Torghatten Nord.

Les mer
Takk Helge for over 40 år med godt samarbeid

Helge Bjørge gikk av med pensjon ved utgangen av 2023. Helge har vært en hjørnestein i ACEL siden vår begynnelse i 2005 og har spilt en avgjørende rolle i oppbyggingen og ledelsen av Tavleverkstedet. Helge tok over rollen som avdelingsleder i år 2000, mens vi ennå var en del av ABB.

Les mer
Vis flere poster