ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferger

ACEL har inngått kontrakter med Fiskerstrand Verft AS og Baatbygg AS på 2 + 2 (4) Fjord 1 ferger som skal bygges om til hybrid i løpet av 2019. Kontraktene omfatter prosjektering, tavlebygging, elektroinstallasjon og test/idriftsettelse og vil gi ACEL sysselsetting frem til november 2019.

Dette er kontrakter som er utfordrende for ACEL og verftene på grunn av kompleksitet og svært kort utrustningstid. Det er viktig å få fergene tilbake i trafikk til avtalt tid, med den tekniske kvaliteten som forventes av rederiet. Hybridsystemet leveres av Siemens.

Administrerende direktør Klaus Kjerstad forteller atdette er viktige kontrakter av flere grunner:

Først og fremst er det 4 større ombyggingskontrakter med en betydelig mengde av utstyrsleveranse, produksjonstimer, prosjekteringstimer og test og idriftsettelse. Kontraktene er et resultat av en bevisst satsing på elektrifisering av eksisterende fartøy og nybygg.

Vi ser på dette som et voksende marked, og har bygget opp vår kompetanse i dette segmentet for å være konkurransedyktig. Vi har hatt flere oppdrag med elektrifisering av flere mindre arbeidsbåter og et nybygg ferge prosjekt ved Fiskerstrand verft, men nå kan vi glede oss over at også større ombyggingsprosjekter går vår vei.

Anders Veldog og Klaus Kjerstad i gleder seg over fire kontrakter innenfor satsningsområdet elektrifisering av skip.

Nøye planlegging og godt samarbeid må til

Fergene MF Årdal og MF Lærdal skal bygges om ved Fiskerstrand Verft AS på Sula, mens MF Storfjord og MF Julsund skal bygges om ved Baatbygg AS på Raudeberg. Hver ferge tas ut av rute i 15-18 uker. Da skal jobben være utført på en slik måte at fergene er oppe og går fra dag en, uten driftsproblemer for rederiet. Dette krever grundig planlegging og godt samarbeid med verftene og deres samarbeidspartnere.

­ Fiskerstrand Verft har vi samarbeidet tett med både på nybygg og ombygginger over mange år, sier Anders Vedlog, avdelingsleder Marine Installasjon. Nå gleder vi oss også til å samarbeide og bli bedre kjent med Baatbygg AS, som er et erfarent verft med et godt rykte i det maritime markedet.

Stor ordrereserve og oppbemanning

ACEL AS har, som mange andre aktører som jobber i maritim sektor, opplevd tøffe tider de siste fire årene etter at offshore markedet ble redusert. Nå øker oppdragsmengden igjen, og ACEL har god aktivitet både på den landbaserte og den maritime sektoren. Et nytt avdelingskontor i Harstad ble etablert i 2018, og denne begynner nå å få et godt fotfeste i det lokale markedet.

­ Vi gikk inn i 2019 med rekordhøy ordremengde og arbeider nå med å rekruttere flere medarbeidere innenfor flere fagområder, sier Klaus Kjerstad. Etterspørselen etter kompetente fagfolk er nå stor, og vi har et attraktivt og spennende fagmiljø i ACEL med høyt fokus på miljøteknologi og andre spennende fagområder. Vi er lokalisert midt i Ålesund sentrum noe som kan ha betydning for mange.

Kontaktpersoner

No items found.

Andre poster

ACEL Group leverer omfattende prosjekt på Island Frontier

ACEL & HAF Power Solutions har fullført et omfattende livstidsprosjekt på Island Frontier i Gibraltar. Prosjektet inkluderte installasjon av et nytt IAS, PMS, F&G, ESD, CCTV, IPTV, ECR-konsoller, bryterutstyr og paneltjeneste, brannalarmsystem, ballastvannbehandlingssystem og nye thruster- og fremdriftsstasjoner. Leveransen omfattet utstyr, engineering, prosjektledelse og installasjon.

Les mer
ACEL er et ledende selskap innen den grønne omstillingen. Vi vokser og ansetter en prosjektleder til vår prosjektavdeling på land. Er det du?

ACEL opplever en sterkt økende etterspørsel. Vi trenger en erfaren prosjektleder som vil bidra til grønn omstilling. ACEL er en ledende elektroentreprenør i den grønne omstillingen. I denne sentrale rollen vil du være med på å utvikle vår virksomhet og levere smarte, moderne og effektive løsninger til våre kunder.

Les mer
Haf Power Solutions (HPS) signs contract for Torghatten Nord ferry to be built at Lithuanian Western Baltija Shipbuilding.

The Torghatten Nord ferry will operate the route between Svolvær and Skutvik. The ferry has capacity for 50 cars and 199 people and measures 73.3 meters in length and 14.3 meters in width and will be completed in Q1 2026. The ferry will have a battery capacity of 3600 kWh. Skipsdesigner is the Norwegian Ship Design Company in collaboration with Torghatten Nord.

Les mer
Vis flere poster